فوائد تلاوت قرآن در خانه

فوائد تلاوت قرآن در خانه

قرآن رمز حيات است و وسيله نجات، عامل ‏ترقى و مملو از برنامه‏ هاى زندگى است. این چنین کتابی سزاست آیاتش در فواصل روز در مکان های مختلف تلاوت شود تا آثار آن در زندگی انسان جلوه کند، آثاری که در روایات به آن اشاره شده است. یکی از مکان هایی که تشویق و تأکید به تلاوت قرآن در آن شده خانه و منزل انسان است، تلاوت قرآن در خانه فوايدى را به دنبال دارد که در اینجا به چند فایده اشاره می شود:‎

فايده نخست: خواندن قرآن در منازل سبب اعلاى كلمه حق، نشر حقايق اسلام، انتشار احكام ‏قرآن و توسعه قرائت آن خواهد بود زيرا وقتى كه انسان در منزل خود قرآن بخواند، همسر و فرزندان وى نيز در اين عمل از وى پيروى نموده، به خواندن قرآن تشويق مى‏ شوند در نتيجه، ‏قرائت قرآن در جامعه گسترش و قاريان قرآن افزايش پيدا مى‏ كنند.

فايده دوم: قرائت قرآن در منازل و خانه ‏ها، تعظيم و بپاداشتن شعائر اسلام است زيرا وقتى از خانه‏ هاى ‏مسلمانان هر صبح و شام صداى جانفزاى قرآن بلند شود و از هر سوى صداى آيات الهى ‏گوش ‏ها را بنوازد، در اعماق جان و دل شنوندگان اثر خاص و عميقى مى ‏گذارد، اسلام و ايمان در دلشان ‏بارور و شكوفا مى ‏گردد‎.‎

يك نمونه از این اثرگذاری داستان فضيل بن عياض است. او در عصر خود سارق بسيار خطرناكى بود، گروه زبردستى داشت كه آنها را براى راهزنى تربيت كرده بود. اگر قافله ‏ها مى‏ شنيدند كه فضيل و گروهش در فلان جاده كمين كرده‏ اند، هيچ كس از آن راه عبور نمى‏ كرد. فضيل شبى براى سرقت به پشت بام خانه ‏اى رفت. شب از نيمه گذشته بود، صداى تلاوت قرآن مرد صاحب خانه در سكوت مطلق شب به گوش مى ‏رسيد. فضيل لحظه ‏اى درنگ كرد و به تلاوت آن مرد گوش داد: «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ …»

فضيل با شنيدن اين آيه در فكر فرو رفت و با خود حديث نفس كرد: اى فضيل! اين سخن خداست و مخاطب آن افرادى چون توست. اين همه گناه و معصيت و نافرمانى تا كى؟ از ديوار مردم بالا رفتن، جلوى قافله ‏ها را گرفتن و هستى مردم را تاراج كردن تا چه زمانى؟ همان جا دست به آسمان بلند كرد و در پاسخ كلام خدا عرض كرد: خدايا وقتش رسيده كه به درگاهت آيم و از گذشته سياهم توبه كنم. از آن پس خود را آلوده سرقت و ديگر گناهان نكرد و آن قدر در مسير خودسازى و انجام اعمال صالح و اطاعت از فرامين الهى پيش رفت كه يكى از زهّاد معروف زمان خود و از ممتازترین اصحاب امام صادق علیه السلام شد.

فايده سوم: تلاوت قرآن، نيايش و ذكر خدا در خانه ‏ها و منازل باعث فزونى نعمت‏ ها و ازدياد ‏بركت ‏هاست، فرشتگان در چنين خانه‏ هایی فرود آمده، شياطين از آن دورى مى ‏گزينند و اين گونه منازل براى ‏اهل آسمان نور و روشنايى مى ‏بخشند.

در روایتی امام رضا عليه السّلام از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمود: خانه هاى خود را نصيبى از تلاوت قرآن بدهيد ‏زیرا هر گاه در خانه خود قرآن تلاوت كنيد كارهاى دشوار اهل آن خانه آسان می گردد و خير و بركت در آن بسيار می شود ‏و ساكنان آن در زيادتى و افزونى خواهند بود.

در روایت دیگری از اميرالمؤمنين عليه السّلام نقل شده که فرمود: خانه ‏اى كه در آن قرآن خوانده شود و خداى عزّوجلّ در آن‏‎ ‎يادآورى ‏‏گردد، بركت در آن خانه، بسيار شود و فرشتگان در آن حضور پيدا كنند و شياطين از آن بيرون شوند و به ‏اهل آسمان نور دهد؛ همان‏ گونه كه ستارگان به اهل زمين نور مى ‏دهند.

قران را باید تلاوت کرد به ویژه در خانه، نباید قرآن به صورت يك كتاب تشريفاتى دربیاید، قرآنی که این چنین آثار و فوائد گرانبهایی را به دنبال دارد.

تهیه کننده : امیر حسین خوشرو اول – معاونت فناوری آموزشگاه
تائید کننده : آقای حمید عباس زاده – معاونت پرورشی آموزشگاه


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20